Storuman - Sundsvall

21 augustus 2023 - Sundsvall Municipality, Zweden

Regen ! Deze morgen toen we door ons raam keken regende het serieus. Gelukkig hadden we vandaag een aantal uurtjes rijden voor de boeg dus dat was nog niet zo'n ramp. We vertrokken tegen 9 uur richting Sundsvall. Je merkte tijdens de rit wel dat we uit het Zweedse lapland wegreden. De natuur werd niet minder mooi maar anders en het verkeer nam ook stilaan terug toe. Na een drietal uurtjes rijden stopten we bij het natuurreservaat Västanafallets waar we hadden gezien dat er een mooie waterval was van ongeveer 90 meter hoog. Ideaal om de beentjes even te strekken en dus wandelen we naar de top en bezochten we daarna nog even de lokale souvenirwinkel. We reden verder en net voor de stad dook plots het logo van de meubelgigant Ikea op. Daar wilde Anne wel even een kijkje gaan nemen om de vergelijking aan te gaan met de Ikea's bij ons in de buurt. We aten er een kleine hap en liepen nog een half uurtje door het lokale 'Wijnegem shoppingcenter' maar veel had dat niet om het lijf behalve veel kleding- en schoenwinkels. Uiteindelijk kwamen we aan en kregen we de sleutels van onze kamer. Nou, kamer was toch wel een understatement. We hebben hier een heel appartement voor ons met alles er op en er aan. Het was nog vroeg in de avond en dus besloten we om nog even te voet naar het centrum te wandelen om daar nog wat eten te gaan halen voor vanavond. De stadskern van Sundsvall is echt wel mooi. In 1888 echter, op 25 juni, droegen sterke wind en droge omstandigheden bij tot twee stadsbranden in Zweden op dezelfde dag. Op deze dag vlogen zowel Umeå als Sundsvall in brand. De brand in Sundsvall was de grootste in de geschiedenis van Zweden. Vermoedelijk is de brand ontstaan ​​door een vonk van een stoomschip dat hout kwam laden omdat er zeer veel hout verwerkt werd. Na de brand, en in tegenstelling tot Umeå, was de beslissing om met steen te herbouwen. Het centrum van Sundsvall kreeg later de bijnaam Stenstaden (de stenen stad). Een voordeel van de nieuwbouw was dat de stad binnen drie jaar pleitte voor een verminderde verzekering omdat er nieuwe regels waren ingevoerd die van toepassing waren op houten steden. Een nadeel was dat na de brand alleen de rijken zich konden veroorloven om in het centrum te wonen. We maakten wat foto's van de mooie gebouwen en wandelen terug. Nu nog even een netflix- filmpje kijken en morgen op naar de hoofdstad van Zweden, Stockholm, waar we in een cel van een voormalige gevangenis zullen slapen. Ik heb mijn strafblad al laten wissen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Geert en hilde:
    22 augustus 2023
    Chuun op det biest zienne reg 👍