Kiruna - Jokkmokk - Storuman

20 augustus 2023 - Storuman, Zweden

Met een dikke 500 km voor de boeg vertrokken we deze morgen onder een bewolkte hemel die later zou opklaren en het zonnetje zou ons de hele dag gezelschap houden. We namen op aanraden van David, een vriend van ons en evenzo een meer ervaren rot in het verkennen van Noorwegen niet de E10 naar het zuiden maar kozen voor de 45 die door het midden van Zweden naar beneden loopt. Normaal zouden we langs de kustlijn zijn gereden maar nu reden we een hele dag door een glooiend landschap met dennenbossen zo ver je kon zien. We hadden van hem ook gehoord dat je hier veel kans maakte om rendieren tegen te komen. Dat lukte ons in Noorwegen 1 keer maar vandaag kwamen we ze zelfs 3 keer tegen en de laatste keer waren ze zelfs met een kleine kudde. Het lukte ons om mooie foto's te maken. Onze tussenstop vandaag was Jokkmokk waar het Ájtte Swedish Mountain and Sami Museum ligt.  Jokkmokk, ligt net ten noorden van de poolcirkel, is altijd een voor de hand liggende ontmoetingsplaats geweest voor handel, bijeenkomsten, festivals en ontmoetingen tussen vrienden van heinde en verre. De site van Ájtte, Swedish Mountain and Sami Museum is een poort naar de hoge bergen, naar Laponia en naar de Sami-cultuur. Hier vertellen ze het verhaal van Sami, het land en de mensen, van leven en overleven in een veeleisend klimaat en milieu. Het is een verhaal dat zich afspeelt in de wetlands, bossen en bergen. We reden na ons bezoek verder door Laponia, één van de veertien Zweedse werelderfgoederen op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO. Het is op deze lijst opgenomen in 1996 en is een gecombineerd natuurerfgoed en cultuurerfgoed. Het gebied van het werelderfgoed beslaat 9400 vierkante kilometer. Tegen de avond kwamen we aan in Storuman, vrij vertaald 'Wilde Man', die symbool staat voor Zweeds Lapland. We slapen vandaag in een oud maar zeer net hotelletje met veel charme. Het was weer een lange maar mooie trip vandaag die op geen enkel moment verveelde door het immens mooie landschap. Op naar meer morgen.

1. David:
    21 augustus 2023
    Leuk hé, die rendieren in het wild hé…precies goede tips gehad van jullie vriend 😂
  2. Anne:
    21 augustus 2023
    Ja, was de moeite.... De natuur in Lapland is zo mooi, geen lawaai, weinig auto's, overal waar je kijkt bossen, rivieren en dan zie je ineens rendieren de weg oversteken. 🥰