Sundsvall - Stockholm Långholmen

22 augustus 2023 - Stockholm, Zweden

Vanavond kijken we wel uit naar ons hotel. We slapen op het eiland Långholmen in een voormalige gevangenis. De Långholmen-gevangenis was historisch gezien één van de grootste gevangenisfaciliteiten in Zweden met meer dan 500 cellen, gelegen op het eiland Långholmen. Het werd tussen 1874 en 1880 gebouwd als de centrale gevangenis van Zweden en tussen 1972 en 1975 tijdelijk gesloten. Tegenwoordig wordt het gebouw gebruikt als hotel/hostel en museum, maar ook als huisvesting voor een volkshogeschool. Een deel van de gevangenis werd in 1982 gesloopt. De gevangenis staat ook bekend als de locatie van de laatste executie in Zweden, evenals de laatste opsluiting van de laatste gevangene die tot executie was veroordeeld, voorafgaand aan de afschaffing van de doodstraf in 1921. Het hostel werd in mei 1989 in gebruik genomen. Het eiland zelf was oorspronkelijk rotsachtig en dor, maar in de 19e eeuw moesten de gevangenen het eiland bedekken met modder die uit de waterwegen eromheen was gebaggerd. Na een paar jaar had de vruchtbare grond het eiland veranderd in een weelderige tuin met een enigszins exotische flora vergeleken met de omgeving, veroorzaakt door verschillende zaden die per ongeluk waren aangevoerd en verspreid door de handels- en koopvaardijschepen uit andere plaatsen en landen die het eiland passeerden. . Deze eigenaardigheid bestaat nog steeds en tegenwoordig staat het eiland bekend als een weelderige oase. We reden een viertal uurtjes voordat we aankwamen en besloten onmiddellijk het museum dat eigenlijk onderdeel is van het hotel even te bezoeken om toch wat te weten te komen over deze bijzondere plaats. We checkten niet onmiddellijk in en wandelden onmiddellijk naar het stadcentrum dat we in 2015 ook al bezochten. Vanuit Långholmen was het een uurtje wandelen tot het centrum waar we de Gamla Stan (oude stad) bezochten met haar talrijke souvenirwinkeltjes. Het voelde een beetje raar om na dagen van stilte en rust terug tussen de toeristen rond te lopen. Tegen een uur of 5 deden we wat de meeste Zweden 's middags doen. We deden mee aan de fika.  De fika is een sociaal gebruik in Scandinavië waarbij het werk of andere dagelijkse bezigheden worden onderbroken door bij elkaar te komen, thee of koffie te drinken en iets te eten. Het gebeurt op een gepland moment en wordt bewust gebruikt om te pauzeren en sociale contacten te onderhouden. Wij deden het eerder om onze wandeling die toch al wat langer duurde dan een uur te onderbreken en om een beetje te kijken naar de vele toeristen. Na de fika liepen we nog naar het koninklijk paleis en de Drottninggatan, de bekendste winkelstraat van Stockholm. Vervolgens op terug naar ons hotel want we hadden nog een hele wandeling voor de boeg. Bij het hotel aangekomen aten we een lekkere pasta bij de lokale Italiaan die een topkok in zijn keuken had staan want we vonden het eten bellissimo. Nu zitten we in onze cel en kunnen deze nacht eens mijmeren over wie er hier allemaal heeft opgesloten gezeten. Morgen op naar Kopenhagen waar we twee nachten zullen slapen bij Kristian, een Deen die vroeger met Anne heeft gereisd met UWP.