Ballstad - Mannen - Henningsvær - Sortland

13 augustus 2023 - Sortland, Noorwegen

Deze morgen ontwaakten we in een druilerig haventje en op het eerste zicht dachten we dat het de hele dag zou blijven regenen maar gelukkig klaarde het tegen een uur of 11 al goed op en in de namiddag kwam de zon er zelfs duchtig door zodat we weer een schitterende dag beleefden van om en bij de 20°C. Voor ik het verslag van vandaag ga maken nog even terug naar gisteren toen ik in ons huisje een gekke Italiaan ontmoette die er ook de hele maand een kamer huurde om elke dag te gaan vissen met zijn kajak. Hij kwam van Milaan en was er chef kok in een visrestaurant en vissen was voor hem een grote passie. Hij liet ons de vangst van de dag zien toen hij tegen 22u binnen kwam na een paar uur vissen. Onmiddellijk bood hij aan of hij voor ons ook vis mocht klaar maken en daar zeiden we natuurlijk geen neen tegen. Omdat hij zo gastvrij was kraakten we samen ook een paar flessen bier die ik vanuit België had meegebracht. Het was best een leuke avond met die gast die ook zonder verpinken zich een dikke joint rolde en ondertussen vertelde over zijn passie voor het vissen. Tegen half één ben ik toch maar mijn bed ingekropen omdat we anders tot 's morgens nog verder konden doen. Hij hoefde niet op te staan maar wij hadden wel wat op het programma staan. We reden richting de berg Mannen waar we een wandeling gepland hadden. Je kon de berg beklimmen en boven op de top had je dan een 360° zicht op de twee stranden die zich aan beide zijden van de berg bevonden. We parkeerden op de aangegeven plaats die we op het internet hadden gevonden en begonnen aan onze tocht naar boven die aangegeven stond als een 'groene' wandeling. Dat zijn meestal de wandelingen van de gemakkelijkste categorie. Na een kwartier had ik toch al mijn twijfels of we wel op de juiste weg zaten want het wandelen voelde meer aan als bergbeklimmen. Toen we na ik een half uur klimmen aankwamen op een tussenstuk waar je een klein bergmeertje had zag ik dat de klim alleen maar steiler werd en besloten we terug te keren. Onder aangekomen liet ik de parkeerwachter een foto zien van de wandeling die we wilden doen en die vertelde ons dat we ergens ander moesten zijn en dat we zeker de verkeerde berg aan het beklimmen waren. Omdat we toch wilden volharden in de boosheid en we niet al te veel kilometers moesten rijden vandaag besloten we de wandeling toch aan te vatten. Het eerste stuk viel goed mee en was licht bergopgaand maar na een half uur wandelen zagen we de top liggen op 400 m hoogte. Groen werd eerder oranje of rood voor ons qua moeilijkheidsgraad. Na dik anderhalf uur haalden we toch de top en bleek het nog allemaal mee te vallen. Doorzetten tot het einde was absoluut de moeite waard want de vergezichten die we hadden waren ongelofelijk mooi. We liepen ook dik anderhalf uur naar beneden om uiteindelijk onze tocht te kunnen aanvatten naar Sortland, waar we drie nachten zullen blijven. Anne had nog een leuk plekje gevonden dat ze absoluut wilde bezoeken. Henningsvær is een leuk vissersdorpje dat wereldwijd aandacht heeft gekregen door haar voetlbalteam, Henningsvaer Fotballbanen. De Europese voetbalorganisatie UEFA filmde op en rond het veld voor hun video "We Play Strong". Vermits het zondag was waren er geen supermarkten open en besloten we in Henningsvær toch maar iets te gaan eten. Anne kocht er ook nog twee leuke beeldjes die ons met Kerstmis terug aan deze reis zullen laten denken. Met nog 135 km voor de boeg reden we via de scenic route naar Sortland. De zon begon onder te gaan en de fjorden werden heel mooi belicht. Het was weer een topdag en de beentjes geraken door de vermoeidheid heen na het vele klim- en daalwerk. Nu nog in ons hotel wat genieten van het uitzicht en dan weerom ons lekker bedje opzoeken. Tot morgen ...