Sortland - Nyksund - Klo - Sortland

14 augustus 2023 - Sortland, Noorwegen

Na weerom een zalige nacht in een super bed en een super ontbijt met veel keuze vertrokken we deze morgen richting Nyksund om daar de "Dronningruta" te gaan wandelen. "Dronningruta" is een wandeling van ongeveer 15 km die van start tot finish tussen de 5 en 8 uur duurt. Wij deden de gele en paarse route die je kan zien op de foto.  De wandeling is vernoemd naar Hare Majesteit Koningin Sonja die de ze voor het eerst deed in 1994. Onderweg zijn er veel bezienswaardigheden, met prachtige uitzichten, het witte zandstrand Skipssanden, het uitzicht op de vissersdorpjes en gevarieerde paden. Je kunt ervoor kiezen om in Nyksund of Stø te beginnen en wij zijn gestart vanuit Nyksund wat afgeraden wordt omdat dat de moeilijkste kant is om naar boven te gaan. De wandeling is bewegwijzerd met startpunten en onderweg gemarkeerd met de rode T's van de National Trekking Associations. Deze mogen hier en daar wel wat bijgeverfd worden want af en toe was het toch zoeken waar ze op de vele stenen geverfd stonden. We hebben de tocht niet helemaal gedaan omdat we met de boot wilde terug komen naar Nyksund. Het eerste stuk liepen we ongeveer 2 km steil omhoog om daarna richting kustlijn te lopen. Daar wandelden we verder langs de kustlijn richting Stø. We waren hier wel redelijk vroeg waardoor we nog anderhalf uur op onze boot moesten wachten maar die tijd hadden we nodig om wat te recupereren. De wandeling is echt schitterend met heel veel afwisselingen in het parcours. Je wandelt in de bergen, langs bergmeren, in het hoge struikgewas, over een plankenpad, langs witte stranden, ... . Af en toe stilstaan en gewoon genieten is hier aan de orde. Kijken en lopen tegelijk gaat niet want je moet constant naar de grond kijken op sommige plaatsen omdat de ondergrond zo ruig is. Een vriendelijke Noor bracht ons met zijn safariboot terug naar Nyksund waar we in het lokale dorpje nog wat dronken vooraleer we terug naar Sortland vertrokken. Dat dorpje was helemaal verlaten een paar jaar geleden en de Noorse overheid besloot de huisjes en gronden supergoedkoop van de hand te doen. Er zijn toen een paar hippies geweest die dit hebben opgekocht en ze zijn gestart met de renovatie. Het is nu echt een leuk plaatsje met heel gezellige cafeetjes en restaurantjes. Binnen een paar jaar is dit wel the place to be als je deze wandeling komt doen want in  Stø is helemaal niets te beleven. Oh ja, we maakten onderweg ook even een ommetje langs Klo, een klein dorpje op een paar kilometer van Stø. Hier woon Dave, een uitgeweken Neeroeterenaar, die hier een visbedrijf is opgestart en die ook in het programma 'Het Hoge Noorden'  van de VRT gevolgd werd. Hij woont daar inderdaad wel schitterend. Alleen is het nu zomer en denken we dat het in de winter wel andere koek is vermits de zon dan nauwelijks meer te zien zal zijn en het klimaat hier best wel guur is.

1. Ivo:
    15 augustus 2023
    Leuk he, in Nyksund jointjes roken met de hippies
  2. Baja:
    15 augustus 2023
    Ik heb niet gerookt maar wel genoten. Hier moet je niet echt roken om happy te worden.
  3. David:
    16 augustus 2023
    Sjieke foto’s en mooie avonturen. Hoe heeft jullie de Lofoten en de Vesterålen tot nu toe bevallen?