Mosjøen - Helgelandstrappa - Bodø

11 augustus 2023 - Bodo, Noorwegen

Deze morgen was er van een luxe ontbijt geen sprake vermits we een kamer gehuurd hadden langs de E6. Dit was het eerste verblijf wat tegen viel, wel een goed bed, maar voor de rest een beetje een vieze bedoening met een gemeenschappelijke keuken die er uitzag alsof het een kotkeuken van studenten was. In de koelkast die gemeenschappelijk was lag er zelfs een grote pas gefileerde zalm met de kop er nog aan. 's Morgens vonden we deze kop dan ook doodleuk langs ons huisje in het gras. De chef kok broddelaar van dienst had er blijkbaar niets beters op gevonden om hem door het raam te gooien. Maar soit, genoeg over het verblijf. Na ons zelf gemaakte ontbijt, potje yoghurt en een volkorenboterham trokken we richting de Helgelandstrappa die vlak bij lag. 4000 In graniet gemaakte trappen leiden je naar een hoogte van 818 meter waar je een mooi zicht hebt over de buurt van Mosjøen en omstreken. 'What goes up must go down.' zegt de uitdrukking en dus vatten we na anderhalf uur de terugtocht aan die zeker niet minder vermoeiend was dan het naar boven lopen. Sommige Noren staken ons bij het naar boven gaan voorbij alsof het niets was maar voor onze was het serieus zweten geblazen. Tijdens het dalen begon het dan ook nog te regenen waardoor we extra moesten opletten om niet uit te glijden. Onder aan gekomen waren we toch allebei blij dat we beneden waren met onze toch wat ouder wordende knoken. Nadat we ons wat opgefrist hadden reden we richting Bodø, een populaire stadje waar je met de ferry de oversteek kan maken naar de Lofoten. Onderweg passeerden we ook nog de poolcirkel. Binnen de poolcirkels komt de zon minimaal één dag per jaar niet op en gaat de zon minimaal één dag per jaar niet onder. Het aantal dagen per jaar dat de zon niet opkomt of niet ondergaat, wordt groter naarmate men vanaf de poolcirkels in de richting van de polen gaat. Nu gaan we vroeg onder de wol want morgenvroeg moeten we op tijd gaan aanschuiven om de ferry niet te missen. 5 Uur gaat de wekker en dan hopen dat we niet te lang moeten wachten om mee te mogen op de ferry. Morgen zitten we dan eindelijk op de Lofoten, het uiteindelijke doel van onze reis op bijna 3000 km van Neeroeteren.