Trondheim - Mosjøen

10 augustus 2023 - Mosjøen, Noorwegen

Deze morgen scheen het zonnetje weer volop en na ons ontbijt in het hotel liepen we nog een klein rondje Trondheim en sloegen wat proviand in voor onze trip van vandaag. Dat werd ondanks het geringe aantal kilometers toch weer een tripje van om en bij de 6 uur. Gelukkig hadden we mooi weer en konden we op diverse plaatsen stoppen om het één en ander te bekijken wat Anne in onze boeken over Noorwegen gevonden had. De natuur werd mooier naargelang de kilometers minderden. We zijn nu wel echt de poort van het hoge noorden binnen gereden. Deze avond slapen we in Mosjøen, een dorp dat vroeger blijkbaar heel gekend was maar dat nu toch wel wat van haar glorie heef verloren. Er bevindt zich 1 grote aluminiumfabriek en van de oude stadskern zijn veel houten huisjes dringende aan vernieuwing. Dit is echt wel het verloederste dorpje dat we toe nu toe gezien hebben.  Nadat we een uurtje door het dorpje gewandeld hadden besloten we in de lokale supermarkt nog wat avondeten te gaan halen want alle restaurants/eetgelegenheden waren dicht. Morgenvroeg gaan we de langste stenen trap ter wereld beklimmen met zijn 4.000 treden, namelijk de spectaculaire Helgelandstrappa. De Helgelandstrappa is een door Sherpa gebouwde bergtrap in Mosjøen die je naar Øyfjellet brengt, 818 meter boven zeeniveau. Het heeft meer dan 4.000 treden en zal in 2023 worden voltooid met ongeveer 5.500 treden. De trappen staan ​​gerangschikt in de top 5 lijst van mooiste trappen in Noorwegen, met steen van topkwaliteit. De treden zijn 2 meter breed zodat er 3 personen in de breedte kunnen lopen. Daarna zullen de beentjes wel moe zijn en rijden we door naar Bodø waar we dan zaterdag de ferry zullen nemen richting de Lofoten.

1. Patrick:
    11 augustus 2023