Andenes - Skaland (Husfjellet Trail)

17 augustus 2023 - Skaland, Noorwegen

In de vroege ochtend verlieten we vandaag ons 'Bokrijk'-huisje om naar de ferryterminal te rijden. Vanuit Andenes vertrekt er maar 2 keer per dag een ferry richting Senja, het tweede grootste eiland van Noorwegen. Vermits we de boot niet wilden missen was het weer 'vroeg uit de veren- time'. Gelukkig waren we weer op tijd want enkel de eerste drie rijen wachtenden konden om 8u45 mee varen. De rest moest wachten tot 17u. Na een boottocht van 1u45min en serieus wat deining op de redelijk kleine ferryboot bereikten we de haven en reden we onmiddellijk door naar onze eindbestemming van vandaag, Skaland. Aan ons hotel dat we boekten vertrekt namelijk de wandeling naar de Husfjellet. We aten eerst nog rap een sandwich en vulden onze rugzak me de nodige voorraad en kleding die we nodig hadden.  Het eerste deel wandelden we fluitend over een vlak gravelpad, maar dat makkelijke stuk duurde niet heel lang. Als we de bossen in gingen, begon de klim en werd het pad uitdagender. Het was modderig en er staken veel boomwortels uit de grond die je wilde ontwijken. De klim is redelijk steil, maar wel prima vol te houden. Na een tijdje kwamen we de bossen uit en over de minder begroeide vlakte klommen we door tot de eerste top: Sommardalhaugen. Deze ligt precies op de helft qua afstand en hoogtemeters. Nu konden we ook gelijk het fjord naast ons bekijken waar allemaal kleine eilandjes in liggen.  Na Sommardalhaugen was het pad even wat vlakker en vrij makkelijk, totdat we bij een heel groot modderstuk kwamen. Over tientallen meters in de lengte én breedte was het pad zo zompig dat we even moesten zoeken hoe we het beste konden lopen. We zakten liever niet tot onze knieën in de modder en volgden het pad dat met houten paletten en planken is aangelegd. Hier en daar lag er alleen maar een smalle plank dus was het daar wat balanceren geblazen om niet om te vallen in de modder. Na het modderige deel begon de tweede klim die doorgaat tot aan de top. We liepen over een brede, kale bergrug richting de top en het werd steeds wat kouder, maar bergopwaarts hadden we daar weinig last van. De klim hield ons lekker warm. Het pad is niet al te steil en ook niet technisch lastig. De top was al de hele tijd in zicht en dat motiveerde. Ondertussen kregen we steeds beter zicht op het fjord naast ons. De verschillende kleuren blauw in het water en de veelal onbewoonde eilandjes met verstopte stranden lagen er schitterend bij. Het water lag erg stil en zag er heel sereen uit. In de verte zagen we inmiddels hoge bergtoppen opdoemen met hier en daar nog wat sneeuw. Dit uitzicht is de hike al waard, maar het werd nog beter! Een adembenemend uitzicht op Senja. We zetten nog even door en 2 uur na de start van de hike stonden we op de top. We hadden nu een 360 graden uitzicht waar we helemaal van ondersteboven waren. We maakten de nodige foto's, genoten nog van het uitzicht en begonnen dan de afdaling waar we ook nog de tijd namen om alles dat we zin in ons op te nemen. Aangekomen in onze lodge checkten we in en namen we een verfrissende douche waarna we besloten om toch maar iets te gaan eten aangezien het restaurant op 20u dicht ging. Vermits er hier 's avonds niet echt iets te doen is reden we nog even tot het einde van de kustweg en vervolgens naar een uitkijkpunt waar er deze morgen veel te veel volk stond. Nu konden we daar even rustig genieten van het uitzicht dat weerom adembenemend was. Morgen rijden we verder door het mooie Senja richting Narvik.