Skaland - Finnsnes - Polar Park - Narvik

18 augustus 2023 - Narvik, Noorwegen

Ons doel van vandaag was een redelijk korte rit naar Narvik om daar het oorlogsmuseum te gaan bezoeken. We vertrokken tegen 9u en zouden er rond de middag aankomen. Na een uurtje rijden stopten we even in Finssnes omdat we dachten dat er wel wat te zien was maar veel was er niet aan. We liepen even door het lokale winkelcentrum en reden dan door richting Narvik omdat het museum maar tot 18u geopend was en we er toch wel een paar uurtjes wilden doorbrengen. Maar onze planning liep vandaag wel wat in het honderd. Plots zagen we langs de weg een bord staan met reclame voor het hoogste geleden Polar Park van het noorden in Bardu met daar een verzameling van de dierenpopulatie van het hoge noorden. We namen de afslag en besloten het oorlogsmuseum morgen te bezoeken. In het park aangekomen liepen we onmiddellijk naar de verzamelplaats waar de lokale gids ons door het park loodste om voornamelijk de carnivoren te bezoeken. Die lokte hij met vlees naar de ingangen van de grote kooien. We zagen een bonte verzameling van dieren zoals : beren, een veelvraat, een lynx, polarvossen en ook het dier wat we echt wel eens in levende lijve wilden zien, de eland. Gelukkig vonden we er ééntje die naar het hek wilde komen. Je moet in dit park geluk hebben om dieren te zien vermits ze in enorm grote met hekwerken afgesloten gebieden mogen leven. Er zijn absoluut geen kleine kooitjes te vinden. We liepen zelf nog een uurtje alleen rond en zagen nog herten, muskusossen en reetjes. Daarna reden we door naar Narvik waar we aankwamen in een wel heel charmant guesthouse. We zitten in de bergen en kijken vanop ons terras uit op Narvik. We reden met de auto nog even naar boven waar er een skistation ligt om een mooi overzicht over de stad te hebben. Vervolgens wandelden we nog een uurtje langs de kustlijn voor we terug reden naar onze slaapplaats van deze nacht. Morgen zullen we de grens naar Zweden oversteken en zeggen we het mooie Noorwegen vaarwel. 't Was weer de moeite met heel veel ups en zeer weinig downs.