Oslo - Røros- Trondheim

9 augustus 2023 - Trondheim, Noorwegen

Door storm Hans vertrokken we deze morgen toch met de nodige twijfels of we in Trondheim zouden geraken. Vermits men in het noorden eigenlijk goed weer voorspelt de komende dagen en we steeds hogerop rijden besloten we toch de gok te wagen om verder te trekken. Er waren drie mogelijkheden om naar Trondheim te rijden. Twee opties waren en zijn nog steeds niet mogelijk. De autosnelweg is volledig afgesloten en ook de autoweg 3 is op bepaalde plaatsen volledig versperd doordat rivieren buiten hun oevers zijn getreden. We keken op een app van de Noorse wegenwacht en daar bleek er 's morgens nog één optie over te blijven. Dat was via Røros, een oud mijnwerkersdorpje waar men tot 2010 nog een kopermijn had. Op weg naar daar hadden we maar een beetje regen maar wel veel wind en de temperatuur was ook maar 10°C. Na een paar uurtjes rijden bereikten we het dorpje waar we een uurtje rondliepen en wat aten in een lokaal charmant koffiehuis. We moesten van daar uit nog een 2 tal uurtjes rijden naar Trondheim. Vanaf nu scheen het zonnetje en ging de temperatuur gestaag de hoogte in tot 20°C. Onderweg kwamen we ook onze eerste elanden tegen die op hun gemakje langs de weg aan het grazen waren. In Trondheim aangekomen checkten we onmiddellijk in en deden we nog een stadswandeling van een uurtje of 2. Het is beslist een leuke stad waar je een hele dag kan doorbrengen. Morgen rijden we verder naar Mosjøen.

1. Carole:
    10 augustus 2023
    Gelukkig heeft storm Hans jullie niet klein gekregen en zijn jullie nog steeds op schema. Trondheim is inderdaad mooi. En al elanden gezien!!! Prachtig. Vanaf nu genieten van de pracht van de natuur!